Klank en resonantie heeft een diep ontspannende werking op lichaam en geest. Tijdens verschillende massages (onder andere Massage met klank) en behandelingen zet ik verschillende eeuwen oude en unieke instrumenten in. De klanken en trillingen raken je en resoneren diep op celniveau.
Klankschaal
Een klankschaal is in feite een omgekeerde bel of klok. Staande bellen raken met hun bodem de grond. Met behulp van een klopper of mallet brengt de schaal prachtige en vibrerende boventonen voort. De wanden en rand van de klankschaal vibreren en maken zodoende geluid. Deze ‘bellen’ komen van oorsprong uit Azië en werden gebruikt als deel van het Bon en Tantrische Boeddhisme.
Vandaag de dag komen ze wereldwijd voor in vele spirituele tradities zoals meditatie, relaxen, gezondheid, muziek, ontspanning, persoonlijk welbevinden, verschillende therapieën en religieuze oefening. Klankschalen komen oorspronkelijk uit Nepal, India, Japan en Korea. De beste soort komt uit de Himalaya regio en worden vaak Tibetaanse klankschalen genoemd.
Oorsprong van de klankschaal
Van oorsprong komen klankschalen (ook bekend als ‘Himalaya schalen’ of ‘rin’ of suzu gongs in Japan) dus uit het Verre Oosten. De schalen worden nog steeds ceremonieel gebruikt. Bijvoorbeeld bij het inluiden van het begin van een meditatie sessie, of juist het einde ervan. De schalen begeleiden vaak gezangen en in Japan worden klankschalen gebruikt bij begrafenis rituelen en voorouder verering. Verder worden de schalen aangetroffen op altaren en in meditatie ruimten. Klankschalen worden tegenwoordig over de hele wereld gebruikt bij meditatie, muziek, ontspanning en bij verschillende therapieën.
Klankschaal en het Boeddhisme
In het Boeddhisme worden klankschalen gebruikt om meditatie te ondersteunen, in trance te raken en tijdens het gebed. Chinese Boeddhisten gebruiken de klankschaal bijvoorbeeld samen met een houten vis tijdens het opzeggen van het gebed en slaan op de schaal tijdens een bepaald deel van hun zang de zogenoemde Sutra of Mantra. In Japan en Vietnam worden de schalen veel gebruikt tijdens het gezang maar ook om een activiteit te onderbreken en te veranderen.
Het gebruik van klankschalen in Tibet is onderwerp van veel verhalen, sommige mensen zeggen dat ze gebruikt worden en werden voor meditatie, anderen zeggen dat het magische voorwerpen zijn om te transformeren (zelf of een object)
De mythe over de legering van klankschalen
Er bestaat een mythe dat klankschalen traditioneel worden gemaakt uit een legering van Panchaloha (Dit betekend 5 metalen in het Sanskriet). Het zou een mengsel zijn van Brons, Koper, Tin, Zink en andere metalen vaak met toevoeging van goud en of zilver en Nikkel (7 metalen).
Dat dit verhaal ongeloofwaardig is blijkt wel uit de zuivere chemie dat de combinatie van goud met kwik juist een dempende werking hebben op klank. De hoeveelheid goud toegevoegd aan een klankschaal is slechts 1/10.000ste % van het totaal. Het is een verwaarloosbare hoeveelheid. Ook het uiterlijk van een klankschaal zegt niets over de legering, of het aantal metalen dat gebruikt is. Een zwarte schaal kan van koper zijn gemaakt. De zwarte kleur komt tot stand door een oxydatieproces van koper in verontreinigde lucht, maar poets je het koper op dan kan dezelfde klankschaal bijna wit worden. Antieke klankschalen produceren meerstemmige, polyharmonische boventonen die uniek zijn voor elke schaal. Het maken van klankschalen is vaak omschreven als een verloren gegane traditie en vakmanschap. Tegenwoordig wordt meestal koper of brons gebruikt. Het productie procedé is eeuwenoud en kwaliteit schalen worden door vakmensen met de hand ‘geklopt’. Er komt geen machine aan te pas! Natuurlijk worden er inmiddels ook meer massaal en machinaal klankschalen gemaakt. Deze zijn vaak goedkoper, maar qua klank niet te vergelijken met de handgeslagen exemplaren.
Oude schalen, echter, zijn zeer zeldzaam en kostbaar. De samenstelling, de vorm, de dikte en de grootte van de klankschalen bepalen hun klank en timbre. Iedere schaal heeft zijn eigen, unieke klank. Volgens experts brengen de oude Tibetaanse schalen de meest zuivere tonen voort samen met de kristallen klankschalen van meer dan 99,992% pure kwarts.
Zingende klankschaal
Oude klankschalen hebben iets mystieks. De sfeer die de klanken voortbrengen kun je tot in je binnenste voelen. Het gebruik van de schaal is te zien aan de slijtage door het jarenlange ‘aanslaan’ van de schaal, maar ook de hamerslagen van de maker op het metaal zijn soms zichtbaar. Klankschalen of in het Engels ‘singing bowls’ worden bespeeld door met een klopper de rand van de schaal aan te slaan. Maar het is ook mogelijk met de klopper of mallet over de rand van de schaal te wrijven, waardoor weer een heel ander geluid uit de schaal komt. Het is belangrijk de klankschaal op een zo klein mogelijke ondergrond te plaatsen, zodanig dat er geen klankverlies is. Je kunt de schaal ook op je vingertoppen plaatsen of op een vlakke hand. Wanneer je de klankschaal op een kussen zet zal de klank doffer zijn. Zet je de klankschaal op een houtentafel dan zal de gehele tafel mee resoneren. De trilling (resonantie) die ontstaat door het aanslaan of wrijven van de klankschaal op de hand zal worden overgenomen door het lichaam. Wij trillen ieder op een eigen resonantie. Door bepaalde klankschalen op onze hand te plaatsen kan de resonantie in ons een positief effect hebben op ons welzijn. Op zich heb je niet meer dan één goede klankschaal nodig. In een goede klankschaal zitten alle metalen, alle planeten en produceert altijd drie tonen; een lage, midden en hoge toon. De drie klanken van de ziel, Ohm Ha Hee. Alles trilt, de wereld om ons heen trilt, wij trillen, jij trilt en ik tril. Alle materie trilt en resoneert op elkaar. Trillingen worden niet alleen gehoord, maar ook gevoeld. Vandaar dat het geluid en de vibratie van klankschalen een stabiliserend en rustgevend effect heeft op ons lichaam.
432 Hz
Muziek heeft altijd een rol gespeeld in het leven. Denk maar aan medicijnmannen en sjamanen die werken met trommels, zang, fluiten en allerlei andere instrumenten. Muziek kan je terug in contact brengen met de natuur en je kunt je letterlijk weer ‘afstemmen’ op het universum. Muziek is trilling, regelmatige beweging (ook wel frequentie). Het universum is één en al trilling, regelmatige bewegingen en omvat vele tonen. Door ons af te stemmen op de tonen van het universum kunnen wij onszelf helen. Helaas zouden wij geen mensen zijn als wij dit universele plan niet zouden kunnen verstoren. Er bestaat namelijk ook zoiets als ‘ontstemmen’. Zo goed als natuurlijk gestemde muziek werkt voor ons en het universum, zo slecht is ontstemde muziek voor ons en voor het universum.
Trilling en frequentie
Op school leren we nog steeds het liedje “do re mi fa sol la si do”. Het is eigenlijk niet zomaar een liedje, het is de toonladder. Het begint laag en eindigt precies twee keer zo hoog. De laatste noot, de ‘do’, klinkt precies als de eerste maar is hoger. In de muziek heet dat een octaaf. Elke toon heeft een toonhoogte. Die toonhoogte noemen wij frequentie of trilling, en bestaat uit een bepaald aantal trillingen per seconde (bewegingen per seconde). Als we teruggaan naar het kinderliedje, dan is de ‘do’ de eerste toon, de grondtoon. Die eerste toon is van oudsher 432 trillingen per seconde, oftewel 432 Hertz (Hz). Die 432 trillingen per seconde is een toon die nauw verband houdt met het universum om ons heen. Die toon zit verweven in de natuur, in de wiskunde, in de planeetbanen, in het hele universum. Dat is ook de reden dat muziek normaal zo goed voor ons is, die muziek stemt ons als het ware af op het universum. Wij weten dat al heel lang. Dat is al heel oude kennis. Alle klassieke muziek van Bach, Brahms enzovoorts tot en met Verdi is gecomponeerd en uitgevoerd met gebruik van de ‘standaard’ A op 432Hz. In deze standaard is de C 512 Hz of in een lager octaaf 256 Hz, maar in steeds lagere octaven (512-256-128-64-32-16-8-4-2-1) komt de C uit op precies 1 trilling per seconde, de zogenaamde “oertoon”. Ze noemen deze stemming ook wel ‘wetenschappelijke stemming’, omdat deze stemming ook wetenschappelijk gezien past bij het universum. De oudst bekende voorstander van deze stemming is Plato (ca. 427 v. Christus) die geïnspireerd werd door Pythagoras (ca. 570 v. Christus).
Klank evolutie
Op een gegeven moment week men hier echter vanaf, hetzij door persoonlijke smaak, onwetendheid of andere redenen en ontstonden er vele nieuwe standaarden, die zelfs per land verschilden. Over het algemeen werd de grondtoon verhoogd, wat in de afgelopen eeuwen veel zangers hun stembanden kostten. In 1884 stuurde Verdi in Italië een petitie naar het ministerie om de grondtoon weer terug op 432Hz te zetten. Hij beargumenteerde dat door te vermelden dat dit heel goed zou zijn voor de stembanden van de zangers en zangeressen, beter voor de instrumenten en bovendien een harmonischer en rustigere klank oplevert voor de luisteraars. Helaas verhoogde de Nazi’s in de tweede wereldoorlog de toon wederom en definieerde de toenmalige propagandaminister Goebbels in 1936 de standaard op 440 Hz, die nu nog steeds als standaard wordt gebruikt. Het doel was om iedereen uit hun natuurlijke afstemming te halen en daarmee de spirituele en creatieve ontwikkeling tegenwerken. In 1953 is in Londen op een congres van musici de 440 Hz internationaal als ISO 16-standaard aangenomen. 23.000 Franse musici hielden een referendum om de 432 Hz als standaard in te stellen, maar helaas zonder succes. We zitten vast aan de 440Hz, een toon die ons raakt in het brein maar verre van het hart ligt!
Om de mens in zijn natuurlijke toon en stemming te laten komen is het van belang dat we meer naar de oertoon van het universum gaan luisteren. En dat is 432 Hz.
Klanktafel
Een klanktafel is een eeuwenoud bijzonder instrument dat stamt uit ca. 580-500 voor Christus. Destijds was het een instrument met één snaar. Het werd vooral gebruikt als meetinstrument van verschillende intervallen in de muziek. Pas toen Ptolemaeus (ca. 85-161) en Aristidus Quintillianus (rond 300) 3 extra snaren toevoegden kreeg het instrument meer zijn huidige vorm. Het was Boëtius (ca. 480-524) die de klanktafel naar het westen bracht als hulpmiddel bij het intoneren van gezangen. In de middeleeuwen werden de eerste klanktafels uitgevoerd met 6, 19 en 22 snaren. Een klanktafel is een houten klankkast op een houten onderstel. Onder de klankkast zijn 22 snaren monotoon gestemde snaren gespannen.
Een klanktafel wordt altijd op het individu gestemd. Omdat ieder persoon een ander gewicht heeft, heeft dit invloed op de spanning van de snaren en dus op de klank. Om die reden wordt de tafel voor een sessie gestemd.
Werking van de klanktafel
Als cliënt ga je liggen op de klanktafel (lekker warm aangekleed en een dekentje over je heen). Op mijn klanktafel ligt een kleed om de hardheid van de tafel enigszins te verzachten. Op de grond, min of meer onder de tafel, zit ik als bespeler/therapeut. Ik breng de snaren die aan de onderkant van de tafel zijn gespannen in trilling. Jij voelt de trilling, resonantie door je hele lijf.
En je hoort het doordringende geluid dat de tientallen snaren samen produceren. Een monotoon geluid, want de snaren zijn allemaal in dezelfde toon gestemd. Desondanks hoor je meer dan één toon. Er klinken ook boventonen. Je hoort allerlei melodieën en “engelenkoren”. Het brengt een diepe geestelijke en lichamelijke ontspanning teweeg. Door de trillingen is het mogelijk energieblokkades te doorbreken en tot op het fysieke celniveau door te dringen. Wat er dan werkelijk gebeurd is dat ons niet zichtbare energielichaam en ons fysieke lichaam mee resoneren met de harmonieuze trilling. De trilling resoneert met de kristallijne structuren waaruit ons lichaam is op gebouwd namelijk botten, bloed en zelfs DNA en hersenen bestaan uit kristalstructuren. De klank verplaatst zich door ons lichaam, dat voor een groot deel uit water bestaat, nog sneller dan door de lucht. Alles stemt zich als het ware weer op elkaar af. Dit brengt balans en versterkt zo het zelfhelend vermogen van lichaam en geest. Veel mensen die op de klanktafel hebben gelegen vertellen dat ze het “grenzeloze” hebben ervaren, zo diep is soms de ontspanning. Deze vorm van klanktherapie is zowel een aanrader voor wie lichamelijke rust zoekt als voor wie “het hoofd leeg wil maken”. Het heeft bovendien een balancerend effect op je energiehuishouding.
In mijn klank en resonantie sessies pas ik dit krachtig instrument eveneens toe. Doordat je als cliënt op de klanktafel ligt hoor jij de klank van de klankkast. Als therapeut hoor ik bovendien jouw klank. Je lichaam resoneert en wordt een soort extra klankkast. Op die manier kan ik horen waar er zich blokkades bevinden in jouw lichaam en de gevoelige snaren raken.
Boventonen
De klankkleur van een instrument (ook wel timbre genoemd) wordt bepaald door de verhouding van de sterkte van de overige trillingen waaruit een geluidsgolf is samengesteld in verhouding tot de grondtoon. De trillingen waarvan de frequenties veelvouden van de grondtoon zijn noemen we boventonen. Een boventoon is een geluidscomponent waarvan de frequentie hoger ligt dan de door het oor waargenomen grondtoon van dat geluid. Boventonen geven een heel bijzondere ervaring waarbij de geest op intense wijze wordt geprikkeld. Bij boventonen heb je geen tekst en geen melodie. Je wordt dus niet afgeleid van die enkele toon. Je hoort iets bijzonders wat niet door mensen is bedacht, iets universeels van de natuur. Boventonen geven de intuïtieve beleving dat er iets essentieels zit in geluid, iets mysterieus, dat wat zegt over de aard van de werkelijkheid. Ruimte en tijd verdwijnen in oneindigheid. Ik zeg dan ook “Als je je er aan overgeeft, ontstaat er een diepe ontspanning, zowel mentaal als fysiek. Je komt in een soort droomtoestand terecht. Ergens tussen waken en slapen.’’
Klanktafel in 432 Hz stemming
De frequentie van mijn klanktafel is afgestemd op 432 Hz, een frequentie die resoneert met de thèta golven van onze hersenen. Theta wordt geassocieerd met een tranceachtige, mentale, visuele en verbeeldende staat van bewustzijn. Ook wordt het geassocieerd met diepe meditatie, de mentale toestand tijdens oppervlakkige slaap en emotionele creativiteit. In Theta kunnen zich beelden voordoen en er is weinig tot geen besef van het fysieke lichaam. Een persoon kan zijn/haar lichaam gewaarworden als een energieveld. Theta is de ideale staat van bewustzijn voor bepaalde soorten van zelfprogrammering, versneld leren en zelfgenezing. Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je sneller herstelt van zware ziektes en operaties en je bent helder van geest.
Samen in klank
Een paar keer per jaar organiseer ik samen met Jack Peters een bijzondere dag. Op deze dag kan je samen met je klankpartner (vriend(in), partner, ouder, kind) in stilte klank ervaren en je verbinden via klank.
We hebben bijzondere sessies mogen faciliteren in:
- 2017 – 21 november
- 2018 – 11 maart, 23 september en 23 december
- 2019 – 14 februari, 2 juni, 26 oktober en 24 december
- 2020 – 14 februari, 7 juni, 16 september, 28 oktober en 26 november
- 2021 – 5 maart en 15 mei
- 2022 – 22 januari, 27 maart, 11 september en 30 oktober
- 2023 – 15 juli, 9 september en 18 september
- 2024 – 5 en 6 april, 1 juni en 21 september.
- De volgende staat gepland op 30 november 2024 en 18 januari 2025
Het is ook mogelijk om Jack en mij uit te nodigen met onze klanktafels voor een evenement, minimaal aantal gasten die willen plaatsnemen op onze bijzonder klanktafel is 6
Meer informatie kan je opvragen door mij een mail te sturen.
Geef een reactie