De San Jiao is in de Chinese Geneeskunde (TCM) al eeuwen een hoofdpijndossier. Het heeft wel een functie maar geen vorm. Een meridiaan zonder effect op het lichaam, maar zonder kunnen we ook niet. Een ‘orgaan’ dat zijn geheimen niet zomaar prijs geeft. Tijd voor verdieping (of verwarring)
- De San Jiao heeft veel namen
San staat voor 3. Jiao voor yuan, bron. En dit verwijst naar de bronpunten van de meridianen waarmee de Driewarmer of Drievoudige verwarmer verbonden is. Het zit in de trivia-hoek, maar toch. De Engelse vertalingen van de San Jiao zijn goed vertegenwoordigd:
+ Triple Heater
+ Triple Energizer
+ Triple Warmer
+ Triple Burner - De San Jiao splitst het lichaam op in drieën
Naast een orgaan en een meridiaan wordt met het begrip Driewarmer verwezen naar 3 zones in het lichaam, drie warmers. De bovenste, middelste en onderste warmer. In deze warmers vinden specifieke fysiologische processen plaats en liggen de 11 Zang-Fu organen (nummer 12 dus niet want dat is de San Jiao zelf, en toch wordt de San Jiao het ‘verborgen orgaan’ genoemd en gerekend tot de Fu organen).
- De San Jiao ofwel Driewarmer verwarmt niet
Een belangrijke functie van het orgaan Driewarmer is het verspreiden van vloeistoffen door het lichaam. Als deze functie niet goed wordt uitgevoerd, ontstaat er stagnatie en een disbalans. Dit kan leiden tot Hitte in het lichaam. Verwarmen kan dus hooguit worden uitgelegd als het geleiden van vloeistoffen door het lichaam en door de drie warmers. - San Jiao is het buitenbeetje, maar niet het zwarte schaap
De San Jiao is het 6e Fu-orgaan en sinds jaar en dag een buitenbeentje. Dit komt omdat de bronnen die dit ‘verborgen orgaan’ beschrijven, veel ruimte voor interpretatie overlaten. Het wordt genoemd als probleem 38 in de Nan-ching: The Classic of Difficult Issues. Een poging om de Su Wen nader uit te leggen. In het geval van de San Jiao lijkt dit niet helemaal gelukt. - Vormloos is onverteerbaar
Het probleem is dat het orgaan San Jiao niet aanwijsbaar is in het lichaam. Zoals dit wel het geval is met de andere Zang-Fu organen. Nu ligt de nadruk bij de organen altijd al meer op functie dan op vorm, maar helemaal geen vorm, dat is lastig verteerbaar. Zelfs voor de Chinezen. De San Jiao wordt om die reden dan ook het ‘verborgen orgaan’ genoemd. - De San Jiao hoort bij de Hara
In ‘Five Elements and ten Stems: Nan Ching Theory, Diagnostics and Practice’ beschrijft Kiikio Matsumoto de San Jiao als “the energetic connection of the Hara to the source points of all the meridians.” De San Jiao is hiermee het transportcentrum van de Hara. De wat? Dat leg ik hieronderuit.
En ook de Hara is geen onderdeel is van de Vijf Elementen. Maar de startmotor van de Vijf Elementen, de bron van de energie. Mijn Hara zegt dat dit beter voelt dan de San Jiao omwille van theoretische harmonie bij het Vuur-element te proppen.
– En nu: wat is Hara en waar vind je jouw Hara?
De Hara is het gebied tussen het einde van je borstbeen en je schaambeen. Het wordt ook aangeduid als abdomen, buik, maag. Het middelpunt van je Hara is je navel. Of eigenlijk is dat het gebied ‘Dantien‘. De Dantien ligt ongeveer drie vingersbreedtes onder je navel en twee vingerbreedtes achter je navel.
In Chinese Qi Gong heet het de Dantian, de Japanse naam is Hara, en in de Soefi traditie is het bekend als de Kath. De naam Dantian wordt echter het vaakst gebruikt. Yogi’s lokaliseren hier het svadhishthana chakra (ook wel sacraal chakra of navel chakra)
Als in diverse culturen zo veel aandacht is voor een lichaamsgebied, dan moet hier wel wat te halen zijn. En dat is er zeker. Hier vindt namelijk de transformatie plaats van Jing (een zeer geconcentreerde vorm van energie, de essentie) naar Qi, de bron van leven die ons laat bewegen en ademhalen.
In je Hara bevindt zich dus de energiecentrale van je lichaam. Bovendien is het ook het centrum van je fysieke lichaam; het dragende midden. Waar boven- en onderlichaam samenkomen. Waar jouw ‘perfecte’ balans / harmonie is. - De San Jiao past niet in de Vijf Elementen
In de Vijf Elementen-leer hoort bij ieder element een yin en een yang-orgaan. Een Zang en een Fu. Alleen bij het Vuur-element hebben we 4 organen: Pericardium en San Jiao (secundair vuur) naast Hart en Dunne Darm (primair vuur). Klinkt niet logisch he? De Vijf Elementen-leer is ontwikkeld na de Su Wen, die de San Jiao voor het eerst beschreef. Het heeft er alle schijn van dat men kostte wat het kost de San Jiao en het Pericardium in de Vijf Elementenleer heeft willen onderbrengen. De volgende optie is aannemelijker: - De San Jiao, we kunnen niet zonder
Het is geen populaire meridiaan. Die San Jiao. Onbekend maakt onbemind. Maar think-twice, met het vorige punt in het achterhoofd. Want de San Jiao staat te boek als het ‘begin en eind van alle Qi’ en ‘Commander in chief of Qi’. De San Jiao is dus hoger in rang dan de Long, ‘de Master of Qi’. Die had ik niet zien aankomen… - Stagnatie van de San Jiao behandel je niet met de Drievoudige Verwarmer
Nog meer verwarring? Er is geen directe relatie tussen het ‘verborgen orgaan’ San Jiao en de Drievoudige Verwarmer meridiaan. Een verminderde stroom van vloeistoffen door het lichaam, oedeem, is een San Jiao-klacht. Deze behandel je, afhankelijk van de plek in het lichaam (de warmer), met de Long-, Milt– of Niermeridiaan.
De Drievoudige Verwarmer meridiaan zet je in voor klachten van oren, neus en schouder - De San Jiao blijft een raadsel
In het boek ‘Zang-Fu: the organ systems of Traditional Chinese Medicine’ uit 1985 beschrijft Jeremy Ross dat de San Jiao niet gezien moet worden als endocrien systeem. Dat de oude Chinezen zo’n systeem nooit beschreven hebben. In ‘Applied Channel Theory in Chinese Medicine: Wang Ju-Yi’s Lecture’ uit 2008 wordt juist deze functie aan de San Jiao toegeschreven.
Het lijkt er op dat ook de Chinezen er nog niet uit zijn, en dat is ook het mooie van de Chinese geneeskunde… Volop in beweging. Creëren van harmonie.
En misschien … heeft de westerse geneeskunde nu iets gevonden dat matcht: Interstitium is een soort bindweefsel en wordt gezien als een nieuw orgaan…
Geef een reactie